Search Engine Optimization (SEO) jest integralną częścią każdej udanej cyfrowej kampanii marketingowej. W rzeczywistości Google wprowadza nowe aktualizacje swojego algorytmu 500-600 razy w roku. Większość tych aktualizacji nie jest na tyle znacząca, abyśmy to zauważyli, ale każdego roku pojawia się kilka ważnych aktualizacji, które zmuszają nas do zmiany naszego podejścia do SEO i dostosowania naszej strategii w celu uzyskania lepszych wyników.
Te zmiany, a także innowacje technologiczne, będą wyznaczały kierunek, w którym SEO będzie się zmieniać w nadchodzących latach. Aby pomóc Ci być na bieżąco z tymi zmianami, w tym artykule omówione zostaną trendy SEO, które są już zauważalne, oraz najlepsze praktyki mające na celu ulepszenie cyfrowej strategii marketingowej dla Twojej firmy. Nie ma magicznej kuli sukcesu, jeśli chodzi o zwiększenie ruchu organicznego, ale najlepszym rozwiązaniem jest skupienie się na optymalizacji każdego obszaru witryny w celu zwiększenia widoczności i pozycji w wyszukiwarkach.
- Indeksowanie na urządzeniach mobilnych
Technologia znacznie się rozwinęła, obecnie większość ludzi używa telefonów do wszystkiego, czy to do robienia zakupów, spotkań towarzyskich, wiadomości czy uczenia się nowych rzeczy. Według statystyk około 57% całego ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych. W 2016 Google ogłosił, że przejdzie w kierunku indeksowania na urządzeniach mobilnych, jednak nie wspomniano, kiedy dokładnie nastąpią zmiany. Wyjaśniono wówczas, że algorytm Google będzie rankingował zawartość stron internetowych przede wszystkim za pomocą mobilnej wersji stron.
W grudniu 2017 r. Google ogłosiło, że powoli zaczęło to zmieniać, a wiele stron internetowych zostało już eksperymentalnie przeniesionych na indeksowanie na urządzeniach mobilnych, zanim wprowadzą ostateczne zmiany.
Indeksowanie na urządzeniach mobilnych oznacza, że witryny, które mają mniej treści na swoich stronach mobilnych w porównaniu do wersji na komputery, poniosą straty. W tej chwili algorytm rankingu Google preferuje wersję komputerową witryny internetowej, dzięki tej aktualizacji zawartość z wersji mobilnej będzie wykorzystywana do rankingowania, a także interpretowania uporządkowanych danych i wyświetlania fragmentów w wynikach wyszukiwania.
Jednak witryny, w których zastosowano już responsywne projektowanie i dynamiczne wyświetlanie, nie muszą wiele robić, aby przygotować się na te zmiany.
Szybkość witryny jest kluczowa dla rankingu SEO i SERP. Google wprowadziło projekt Przyspieszone strony mobilne (AMP), który pomaga webmasterom tworzyć błyskawicznie szybkie witryny mobilne. Wystąpiły dwa problemy, które skłoniły do uruchomienia projektu:
– Niezadowalające wrażenia użytkownika na urządzeniach mobilnych z powodu niskiej prędkości ładowania
– Rosnące wykorzystanie adblockerów na telefony komórkowe. Uważa się, że ludzie instalują adblockery, ponieważ strony ładują się z powodu reklam wolniej, co w konsekwencji kosztuje reklamodawców przychody z reklam.
- Co z tym zrobić?
Możesz przystąpić do testu zgodności z urządzeniami mobilnymi Google, aby sprawdzić, jak dobrze radzi sobie Twoja witryna, poinformuje Cię, czy są jakieś problemy, które należy naprawić, i możesz przejść od tego momentu. Google wydało również przewodnik, dzięki któremu Twoja witryna będzie bardziej przyjazna dla urządzeń mobilnych, z którym możesz się zapoznać.
- Szukanie głosowe
Coraz więcej osób korzysta nie tylko z telefonów, ale także z asystentów cyfrowych do wyszukiwania.
Według Google 55% nastolatków i 40% dorosłych korzysta z wyszukiwania głosowego codziennie w aplikacji Google. W miarę jak poprawia się dokładność asystentów cyfrowych, coraz więcej osób będzie korzystać z wyszukiwania głosowego ze swoich urządzeń mobilnych lub asystentów domowych, szukając szybkich i odpowiednich wyników. Oczekuje się, że liczba wyszukiwań głosowych drastycznie wzrośnie.
To całkowicie zmienia grę SEO, ponieważ zapytania głosowe używają normalnej mowy konwersacyjnej zamiast nienaturalnie brzmiącego języka łatwiejszego do zrozumienia dla maszyny, dlatego wymaga innego podejścia do badania słów kluczowych.
- Doświadczenie użytkownika ma znaczenie
Google wielokrotnie podkreślało znaczenie doświadczenia użytkownika, algorytm rankingu preferuje strony internetowe, które są szybkie, czytelne i łatwe w nawigacji.
Badanie pokazuje, że witryny ładujące się dłużej niż 3 sekundy tracą 40% odwiedzających. Jednak nie chodzi tylko o szybkość, powiedzmy, że twoja strona ładuje się bardzo szybko, ale użytkownik nie może dowiedzieć się, jak się nią poruszać, gdzie jest menu i jak znaleźć potrzebne treści. Gość po prostu odbije się, nie marnując czasu. Czytelność odgrywa również ogromną rolę, treść jest trudna do zrozumienia i po prostu wypełniona słowami kluczowymi, ale niezbyt istotną, jest mało prawdopodobne, aby ktoś wróciłby na twoją stronę w takim przypadku. Lepsze wrażenia użytkownika wydłużają czas spędzany przez użytkownika na angażowaniu strony internetowej.
Lista kontrolna dla UX zoptymalizowanego pod kątem SEO wyglądałaby mniej więcej tak:
– Szybka prędkość ładowania.
– Łatwość nawigacji.
– Przyjemny wizualnie design.
– Układ nie odbiera treści.
– Treść jest zbudowana w sposób zrozumiały.
– Minimum pop-upów i irytujących reklam.
Inwestowanie w najlepszą możliwą obsługę będzie stanowić podstawę nie tylko wyższych rankingów, ale także przyciągnie bardziej lojalnych gości i klientów.
Jak widzimy, świat SEO szybko się zmienia, w sposób, którego czasami nie mogliśmy przewidzieć. Sprawdzone techniki SEO, takie jak jakość treści, ukierunkowane słowa kluczowe są nadal tak samo skuteczne, ale pojawia się wiele innych trendów, które zmuszą nas do zmiany naszego podejścia do optymalizacji wyszukiwarek. Uwzględnienie trendów SEO, takich jak optymalizacja urządzeń mobilnych, treść zoptymalizowana pod kątem wyszukiwania głosowego, wzmianki o marce, a także treści mające odpowiedzieć na więcej niż jeden zamiar użytkownika, pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję.